تحصیل در ترکیه
آنچه در این مطلب میخوانیم

تحصیل در ترکیه نیاز به اطلاعاتی دارد که ما در این قسمت این اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

شرایط تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف

در این مقاله ما به مسائلی از جمله هزینه های تحصیل در ترکیه، شرایط سنی، مدارک زبان مورد نیازو… خواهیم پرداخت.

شروع سن تحصیل در کشور ترکیه در مقطع دبستان از ۶ سالگی می باشد. مدت دوره دبستان ۵ سال است و بعد از آن وارد دوره سه ساله راهنمایی و چهار ساله دبیرستان می شوند.

مدارس ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود که تحصیل رایگان در مدارس دولتی این کشور امکان پذیر است و چنانچه فرد علاقه مند به تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه باشد با توجه به مقطعی که در آن مشغول به تحصیل می شود شهریه پرداخت خواهد کرد.

بعد از اتمام دوره  دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم دانش آموزان باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون می توانند در دانشگاه های ترکیه که از اعتبار بین‌المللی برخوردار هستند و مدارک معتبری در سراسر دنیا دارند، تحصیل نمایند.

دروس در دانشگاه های ترکیه به صورت ترمی واحدی و درسه ترم پاییز، بهار و تابستان ارائه   می شود. زبان تدریس در دانشگاه ترکیه انگلیسی ،ترکی ،آلمانی ،اسپانیایی و فرانسوی می‌باشد. البته در بعضی از مدارس خصوصی دروس به صورت همزمان به دو زبان مختلف تدریس می شود.

اگر رشته‌ای که داوطلبان انتخاب می‌کنند به زبان ترکی باشد باید مدرک زبان تومر را اخذ کنند و سطح زبان مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های ترکیه C1 است.

برای شرکت در آزمونهای ورودی دانشگاههای ترکیه هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و داوطلبان فقط با داشتن مدرک دیپلم از دبیرستان می توانند در آن شرکت کنند. توجه داشته باشید که دولت ترکیه به طور دقیق مشخص نکرده است حداکثر سن لازم برای پذیرش در دانشگاه این کشور چه سنی می باشد اما بعضی از دانشگاه ها کسانی را ارجح می دانند که مثلاً برای پذیرش در مقطع کارشناسی زیر ۲۲ سال باشند یا مثلاً برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سن شما بهتر است کمتر از ۲۹ سال باشد و همچنین برای تحصیل در مقطع دکترا زیر ۳۳ سال باشید.

بورسیه تحصیلی در ترکیه 2022 | بهترین روش + بررسی هزینه ها
اینم بخون

به طور کلی هرچه سن شما برای مقطع مورد نظر پایین تر باشد بهتر است.

طول دوره تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقطع لیسانس چهار سال، در مقطع ارشد دو سال و در مقطع دکترا چهار سال می باشد.

اعلام ظرفیت و پذیرش دانشجو در ترکیه دو بار در سال اتفاق می افتد.

یکی از مهمترین مزایای تحصیل در دانشگاههای ترکیه برخورداری از بیمه درمانی و امکانات درمانی رایگان می باشد.

تعداد دانشجویان بین المللی که هر سال با هدف تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند در حال افزایش می باشد همچنین تعداد زیادی از ایرانیان هم در دانشگاههای ترکیه در حال تحصیل می باشند و روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود.

اکثر دانشجویانی که از ایران قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند رشته های پزشکی و دندانپزشکی را انتخاب می کنند زیرا شرایط بسیار بهتری نسبت به کشور ایران برای تحصیل در این رشته ها برای متقاضیان  وجود دارد.

تحصیل در ترکیه 1 1024x683 - تحصیل در ترکیه

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

همانطور که قبلاً گفته شد برای پذیرش در دانشگاه ترکیه داشتن مدرک دیپلم از الزامات می باشد اما شرایط سنی خاصی مطرح نیست و داوطلبان با هر سنی می توانند برای پذیرش  اقدام کنند. زبان‌های مختلفی هم در دانشگاه ترکیه مثل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ترکی تدریس می‌شود واین بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد و همینطور رشته‌ای که شما برای درس خواندن انتخاب کرده‌اید، اما اکثردانشگاه های ترکیه به زبان ترکی تدریس می کنند و برای دانشجویانی که زبان  ترکی نمی دانند، کلاس های آموزشی رایگان نیز برگزار می‌شود.

هزینه زندگی در ترکیه چقدر است؟
اینم بخون

رفت و آمد عمومی برای دانشجویان با ۵۰% تخفیف انجام می‌شود و تمامی دانشجویان بیمه درمانی دارند و همه هزینه ها ی درمان به صورت رایگان خواهد بود اما اکثر دانشگاه های ترکیه خوابگاه ندارند.

برای ورود به هر کدام از دانشگاههای ترکیه دانشجویان باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. اما بعضی از دانشگاه ها آزمون ورودی ندارند و به معدل دیپلم و نتایج کنکور شما اکتفا  می کنند.

شرایط گرفتن اقامت تحصیلی در دانشگاه های ترکیه:

اولین و مهم ترین قدم برای تحصیل در ترکیه انتخاب بین دانشگاه دولتی و خصوصی است، یعنی دانشجو باید تصمیم بگیرد با توجه به شرایط خود قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور را دارد یا دانشگاه خصوصی

چنان چه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه را انتخاب نمودید، بعد از انتخاب دانشگاه مورد نظر باید بررسی شود که رشته مورد نظر شما در آن دانشگاه به چه زبانی تدریس می شود اگر به زبان ترکی ارائه می‌شود باید آزمون یوس (YOS) را بدهید و اگر رشته مورد نظر شما به زبان انگلیسی تدریس می شود، باید در آزمون ست SAT شرکت کنید.اگر تحصیل در یکی از دانشگاه های خصوصی ترکیه را انتخاب نمایید در بسیاری از مواقع نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست، اما هر دانشگاهی شرایط ورودی خود را دارد برای مثال دانشگاه های خصوصی که رشته هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی را تدریس می‌کنند شرط معدل حداقل ۱۵ را دارند.

چنانچه متقاضی فقط مدرک دیپلم داشته باشد این شرط معدل ۱۵ فقط در مورد مدرک دیپلم بررسی می گردد اما چنانچه فرد هم دیپلم به هم مدرک پیش دانشگاهی داشته باشد شرط معدل برای هردوی مدارک بررسی می‌شود.

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید از طریق لینک زیر فرم ارزیابی را تکمیل و شرایط خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما با توجه به شرایط و علایقتان بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد دهند

آزمون های ورودی به دانشگاه های ترکیه

آزمون YOS

این آزمون مهم ترین آزمون ورودی در دانشگاههای ترکیه می باشد، امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در موسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان OSYM در این کشور پیگیری می شود و افراد غیر ترک که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور  را دارند، باید آزمون یوس که توسط این سازمان برگزار می‌شود را بگذرانند.

ثبت شرکت در ترکیه
اینم بخون

برای گذراندن این آزمون شرط سنی خاصی وجود ندارد و کلیه دانش آموزان (دبیرستان، فنی حرفه‌ای، کاردانش، هنرستان و….) که در سال آخر دبیرستان باشند و یا دارای دیپلم متوسطه ۱۱ ساله باشند، اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

در واقع آزمون یوس آزمون ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه برای متقاضیان خارجی می باشد متقاضیانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکترای رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی این کشور را دارند می‌توانند با اخذ نمره قبولی در آزمون یوس برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود اقدام نمایند.

تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی معتبر در ترکیه خود اقدام به طراحی و برگزاری آزمون یوس مختص خود می کنند. دانشگاه های ترکیه این آزمون را سالی یک بار برگزار می نمایند.

آزمون یوس به زبان ترکی استانبولی برگزار می‌گردد اما به انتخاب داوطلب سوالات می تواند به زبان انگلیسی و یا زبان‌های دیگر نیز مطرح گردد. سوالات این آزمون تستی و پنج گزینه ای است. بعضی از دانشگاه ها برای جواب های اشتباه نمرات منفی در نظر می‌گیرند و بعضی دیگر نمیگیرند.

بخش های اصلی آزمون یوس سوالات مربوط به هوش ریاضی و هندسه می باشد.

آزمون SAT

آزمون SAT آزمون استانداردی است که به منظور ورود به کالج و بعضی از دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی انجام می شود. عمدتاً متقاضیان در سالهای یازدهم و دوازدهم اقدام به شرکت در این آزمون می نمایند.

باید توجه کنید که آزمون sat subject نوع دیگری از این آزمون است که در پنج رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می گردد.

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک
اینم بخون

برای ورود به دانشگاه ترکیه باید آزمون سطح عمومی یا همان سطح جنرال را گذراند. 

برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی چه مدارکی مورد نیاز است؟

  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • در برخی از دانشگاه های ترکیه مدارک کنکور سراسری
  • مدارک ترکی یا انگلیسی تافل یا آیلتس بسته به دانشگاه
  • دیپلم و مدارک دبیرستان و ریزنمرات به همراه ترجمه و تایید اموزش و پرورش
  • مدارک توان مالی دانشجو 
  • هزینه درخواست بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار
  • نتیجه آزمون دانشگاه (بستگی به دانشگاه دارد)
  • عکس داوطلب
  • توصیه نامه

برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد هم تقریباً همین مدارک مورد نیاز میباشد با این تفاوت که باید در نیمی از دوره تحصیل واحدهای درسی گذرانده شود و در نیمی دیگر تحقیق روی پایان نامه انجام پذیرد.

اعتبار مدارک دانشگاه ترکیه از نظر دیگر دانشگاه های معتبر جهان

مدارک تحصیلی که در دانشگاه ترکیه ارائه می‌شود از نظر اعتبار در سطح جهانی بسیار بالا می باشد در این حد که نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی برای هیچ کدام از دانشگاههای معتبر جهانی وجود ندارد و شما می توانید مستقیم مدرکی که از دانشگاه ترکیه گرفته اید را در تمام دانشگاه‌های معتبر جهان ارائه داده و به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازید.

به این محتوا امتیاز دهید ، امتیاز شما برای ما مهم است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مـوسسـه بیـن المـللی مهـاجـران زنـد آرتـا

ما در موسسه بین المللی مهاجران زند آرتا، با بهره گیری از تیم وکلای مهاجرتی مجرب در ۱۰ کشور جهان، با دو شعبه فعال در تهران و آتن اماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مهاجرت و اخذ ویزا برای شما عزیزات هستیم.

بـرای مشــاوره یـا اطـلاعـات بیـشتر با شـماره تـلفن زیـر تـماس حاصـل فـرماییـد

(10 خط) ۱۱۰۰ ۸۸۵۳ – ۰۲۱

برای انتقادات و پیشنهادات با ما در ارتباط باشید و همچنین اگر سوالی داشتید کارشناسان ما آماده مشاوره به شما عزیزان میباشند و همچنین برای تماس سریع با کارشناسان ما و درخواست وقت مشاوره می توانید از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

    برای مشاوره تماس بگیرید!

    موسسه مهاجرتی زند آرتا