مهاجرت به عمان

Oman

_

کشور عمان از کشورهای پادشاهی در خاورمیانه است. اگر به زندگی و کار در عمان فکر می کنید و قصد مهاجرت به عمان را دارید، در این مطلب درباره عمان و وضعیت اقتصادی و فرهنگی و آب و هوایی آن اطلاعاتی جمع‌ آوری شده است که می تواند در این مسیر به شما یاری برساند. 

اطلاعات کلی درباره کشور عمان

عمان در جنوب غرب آسیا و جنوب شرق شبه جزیره عربستان واقع شده است و با کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی و یمن مرز زمینی و با ایران و پاکستان مرز آبی دارد.

مسقط پایتخت عمان است که در ساحل شمالی این کشور قرار داشته و از گذشته یکی از مناطق تجاری مهم در منطقه به شمار می رفته است.

عرب‌ها از ۹ قرن پیش از میلاد به عمان مهاجرت کرده اند و از قرن ۷ پس از میلاد به اسلام گرویدند. مسقط پایتخت عمان بین سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۶۴۸ توسط پرتغالی‌ ها تصرف شده است. سپس تا سال ۱۷۴۱، عمان تحت تسلط ترک ‌های عثمانی قرار گرفته است که بعد از آن احمد بن سعید قدرت را به دست می گیرد. از آن هنگام تا امروز عمان یک پادشاهی است و خاندان آل بو سعید بر آن سلطنت داشته اند. این پادشاهی در قرن بیستم تحت تاثیر بریتانیا قرار گرفته و روابط نزدیکی با این کشور داشته است. در حال حاضر، عمان عضو سازمان ملل متحد، اتحادیه کشورهای عربی، شورای همکاری خلیج فارس، جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی است.

از نظر جعرافیایی، مساحت عمان در حدود ۳۰۰ هزار کیلو متر مربع است و بخش اعظم آن را مناطق بی آب، شنی و بدون درخت تشکیل می دهد. در بخش شمالی این کشور رشته کوه هجر و در بخش ساحل جنوب شرقی کوه‌ های ظفار قرار گرفته است که شهرهای اصلی عمان نیز در همین مناطق شکل گرفته اند. بخش مرکزی عمان عمدتا بیابانی است.

پوشش گیاهی در عمان بسیار نادر است و فقط در مناطق محدودی که آب رسانی از طریق کانال های آب زیر زمینی افلج فراهم شده است دیده می شود. این کانال ها که از قدیم در عمان احداث شده اند آب را از طریق شیارهایی از چاه های نزدیک به کوه به مناطق دوردست تر می رسانند. کشاورزی با سیستم آب رسانی افلج به شکل سه مرحله ای انجام می گیرد، به این صورت که سه گیاه در ارتفاعات مختلف آب یاری می شوند. برای مثال در این شیوه نخل های خرما در بالادست، موز یا مانگو در میانه و یونجه و گندم در سطح زمین کشت می شوند. کانال های افلج در سال ۲۰۰۶ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.  

از دلایل عدم رشد گیاهان در عمان، گرمی هوا، کمبود آب و نامناسب بودن خاک این کشور است که عموما سنگی و صخره ای است و کم تر امکان رشد گیاهان در آن میسر می باشد. اقاقیا یکی از معدود گیاهانی است که در عمان می روید.

oman1 - مهاجرت به عمان

خدمات کشور عمان

وضعیت اقتصادی عمان

مدرنیزاسیون از دهه ۱۹۷۰ به عمان راه پیدا کرده است و از آن زمان این کشور توسعه اقتصادی بیشتری را آغاز نموده است. اگرچه اقتصاد عمان تنوعی نسبی دارد اما غالبا به نفت متکی است. صادرات نفت از عمان در سال ۱۹۶۷ شروع شده است و به تدریج به اصلی ‌ترین منبع درآمد این کشور تبدیل گشته است، به طوری که سوخت‌های فسیلی در حدود ۸۲.۲ درصد از مجموع صادرات این کشور را تشکیل می دهد.

با این حال، این کشور از طریق توسعه بازار سهام، فروش شرکت‌های دولتی و ایجاد محیط سرمایه‌ گذاری آزادتر نیز قصد دارد تکیه خود بر محصولات نفتی را در آینده کاهش دهد.

البته صنعت و کشاورزی هم بخش کوچکی از درآمدهای این کشور را تامین می کند، ولی صادرات محصولات کشاورزی در عمان زیر ۱ درصد است که شامل محصولاتی مثل خرما و موز و مانگو و هندوانه و غلات و سبزیجات می شود. از این رو، اکثر محصولات کشاورزی مورد نیاز به این کشور وارد می شود. پس مهاجرت به عمان میتواند برای کار و اشتغال زایی مناسب باشد

در مناطق ساحلی عمان نیز ماهیگیری رواج دارد و در برخی مناطق روستایی و کوهستانی هم افراد به دامداری مشغول هستند. دامداری در عمان شامل پرورش گاو و بز و شتر می شود. پرورش احشام معمولا در کوهستان منطقه ظفار انجام می گیرد.

توریسم و گردشگری نیز از دیگر منابع درآمدی رو به رشد در عمان است.

موسسه زند آرتا ، همراهی مطمئن برای حرکت به سوی آینده ای روشن

فـرم زیر را پر کنیـد تا در سریـعترین زمـان ممـکن با شـما تـماس بگیـریم

وضعیت آب و هوای کشور عمان

آب و هوای عمان گرم و خشک است و در مناطق ساحلی نیز گرم و شرجی است. گرمای تابستان در عمان و در شهر مسقط و سایر شهرهای ساحلی تا ۴۳ درجه و بیشتر نیز ممکن است بالا برود. زمستان‌ها نیز در چنین شهرهایی هوا معتدل و در حدود ۱۷ درجه سانتی گراد است. بارندگی در عمان کم و در حدود ۱۰۰ میلی متر در سال است. بارندگی در کوه‌های ظفار بیشتر است و تقریبا هوایی حاره‌ای دارد که نسبت به هوای شمال عمان خنکتر محسوب می شود. با این حال، در بخش‌هایی مثل جزیره مصیره عمان، ممکن است هیچ بارندگی در طول سال رخ ندهد و دمای هوا بسیار بالا باشد.

oman beach 1 - مهاجرت به عمان

فرهنگ و مردم کشور عمان

اگر شما قصد مهاجرت به عمان را دارید باید با فرهنگ و مردم عمان بیشتر آشنا شوید  ; خصوصیات فرهنگی عمان به همسایه‌های عربی‌اش نزدیک است، با این حال، این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی خود و روابط دریایی از سایر فرهنگ‌ها، نظیر فرهنگ شرق آفریقا، نیز تأثیر پذیرفته است.

اگرچه نمی ‌توان به طور دقیق دسته‌ بندی‌های قومی و زبانی مردم عمان را مشخص کرد، اما تخمین زده می شود که حداقل چند صد هزار عمانی از ریشه بلوچی باشند. به طور کلی، مردم عمان از نژادهای بلوچ، عرب، آفریقایی و آسیای شرقی هستند.

زبان رسمی در عمان عربی و زبان دوم نیز انگلیسی است. زبان های دیگر مثل بلوچی و هندی و به طور معدود سواحیلی نیز گاهی در این کشور صحبت می شود. با این حال، اگر مهاجرت به عمان مد نظر شماست و قصد زندگی و کار در عمان را دارید باید با زبان عربی آشنا باشید یا حداقل انگلیسی بدانید.   

  • مذهب بیش از نیمی از جمعیت عمان اسلام اباضی است و باقی سنی مذهب هستند و درصد کمی نیز مسلمان شیعه محسوب می شوند.
  • دشداشه از لباس‌های رایج در میان عمانیان است.
  • کشتی سازی از سنت های فرهنگی عمان است که نقش مهمی در ارتباط این کشور با سایر تمدن ها داشته است.
  • صنایع دستی مثل پارچه‌ های دستباف، سبد و فرش و زیورآلات نیز از جمله تولیدات فرهنگی در عمان به شمار می رود.

مزایای زندگی در عمان

مهاجرت به عمان برای زندگی می تواند از مقاصد مناسب باشد به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

  • نرخ جرم و جنایت در عمان پایین است و این کشور در مجموع امن محسوب می شود.
  • عمان می تواند برای نیروهای متخصص محل مناسبی برای کار باشد زیرا در این کشور بازار کار خوبی در صنایع خاص مثل نفت و دارو و آموزش وجود دارد. 
  • واحد پول عمان یکی از قوی ترین واحدهای پولی دنیاست لذا اگر در عمان مشغول به کار یا تجارت شوید درآمد بالایی خواهید داشت
  • مدرسه‌ های بین المللی و خصوصی عمان از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار هستند. بیشتر مدرسه های خصوصی عمان در شهر مسقط قرار دارند و با امکانات سطح بالا تجهیز شده اند.
  • خدمات درمانی در عمان هم در بخش های عمومی و هم در بخش‌های خصوصی استاندارد بالایی دارد.
  • درآمدهای شخصی در عمان بدون مالیات بوده است. با این حال، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ مالیات بر درآمد شخصی نیز در برنامه‌ میان مدت مالی این کشور قرار گرفته است.
  • اگر پکیج استخدامی شما کامل باشد، محل اقامت برای شما در عمان به آسانی فراهم می شود و حتی ممکن است هزینه‌ای برای اجاره خانه نیز به شما اختصاص داده شود.
  • هزینه زندگی در عمان به نسبت کشورهای همچون قطر و امارات متحده عربی پایین تر است. با این حال، این هزینه ها به سبک و محل زندگی شما نیز بستگی دارد و در شهرهای بزرگ هزینه ها بیشتر خواهد بود. 
  • امکانات تفریحی و گردشی در عمان زیاد است و این کشور مناطق توریستی و تفریحی قابل توجهی دارد.
  • قیمت خودرو در عمان پایین است و افرادی با گردش حساب مناسب می توانند با هزینه کمتر و با اقساط بلند مدت خودروی شخصی شان را خریداری کنند.   
  • اگر به همنشینی ساحل و کوه علاقه مند باشید عمان از لحاظ چشم انداز نیز ممکن است برای شما زیبا محسوب شود، به ویژه برای دوست داران کوه نوردی و دشت نوردی، عمان فرصت های خوبی فراهم دارد. 
  • افراد غیر مسلمان در عمان می توانند با مجوز مشروب بنوشند.
  • آب و هوای عمان گرم و مرطوب است و به دلیل بادهایی که از دریا می وزد مانند شهرهایی مثل دبی سکون دمایی ندارد.
  • امکان خرید و فروش خانه با اقامت ۹۹ ساله برای خارجی‌ها فراهم است.
  • دوکشور ایران و عمان به صورت سنتی روابط دوستانه دارند و این امر برای کسانی که قصد مهاجرت به عمان را دارند مزیت محسوب می شود .
oman3 - مهاجرت به عمان

معایب زندگی در عمان

مزایای زندگی در یونان برای کسانی که قصد مهاجرت دارند را در بالا اشاره کردیم ، حال به برخی از معایب زندگی در عمان میپردازیم

  • اگر علاقمند به زندگی در کلان شهرها با امکانات و شرایط متناسب آنها هستید، عمان انتخاب مناسبی برای شما نیست.
  • عمان کشوری با آب و هوای خشک و گرم و در مناطق ساحلی با رطوبت بالا است. از این رو، اگر به این شرایط آب و هوایی عادت نداشته باشید زندگی کردن برایتان دشوار خواهد بود. علاوه بر این، جا به جایی در این هوا سخت است.
  • قوانین دریافت اجازه کار در عمان سختگیرانه است و باید یک کارفرمای عمانی اسپانسر شما شود که وابسته به کارفرما خواهید بود. برای مثال، برای تغییر شغل ممکن است به گواهی عدم مخالفت کارفرما (NOC) نیاز داشته باشید که اگر کارفرمای شما با آن موافقت نکند نمی توانید شغل تان را تغییر دهید و در غیر این صورت تا ۲ سال اجازه کار در عمان را نخواهید داشت. با این حال، قوانین در این مورد آسان تر شده است و در شرایط خاص به این گواهی احتیاجی نخواهد بود. به طور کلی، محیط کاری و تجاری در عمان سلسله مراتبی است و ممکن است از این نظر با مشکلاتی مواجه شوید.
  • اگرچه کیفیت خدمات آموزشی در عمان مطلوب است، اما هزینه های آن برای کسانی که در عمان بیزینسی ندارند بسیار بالا محسوب می شود.
  • برای کسانی که به عمان مهاجرت می کنند خدمات درمانی اکثرا خصوصی است. بنابراین اگر قصد مهاجرت و کار در عمان دارید بهتر است در پکیج استخدامی خود شرایط بیمه درمانی را به دقت بررسی کنید تا موارد مورد نیازتان را پوشش دهد.
  • به تازگی امکان خرید خانه در عمان نیز برای افراد خارجی با شرایطی میسر شده است، اما هنوز هم برای بعضی از افراد تنها گزینه موجود اجاره کردن منزل است. نکته دیگر این است که مبلغ اجاره ممکن است به صورت یکجا و سالانه یا فصلی دریافت شود که پرداخت آن برای مستاجر می تواند دشوار باشد.
  • روند پیش رفتن کارهای اداری معمولا کند است و برای انجام چنین اموری ممکن است معطل شوید.

موسسه زند آرتا ، همراهی مطمئن برای حرکت به سوی آینده ای روشن

فـرم زیر را پر کنیـد تا در سریـعترین زمـان ممـکن با شـما تـماس بگیـریم

زندگی در عمان برای ایرانیان

شرایط و مزایا و معایبی که در بالا به آنها اشاره شد برای ایرانیانی که قصد زندگی و مهاجرت به عمان را دارند نیز وجود دارد و بهتر است اگر قصد مهاجرت و کار در عمان را دارید به این موارد توجه داشته باشید.

با این حال، تعداد ایرانیان ساکن در عمان کم نیست و رقم آن را بیش از ۱۰ هزار نفر تخمین زده اند. به همین خاطر حتی شاید بتوانید دوستانی ایرانی نیز در عمان پیدا کنید.

علاوه بر این، برخی نزدیکی های قومی و فرهنگی که ممکن است بین ایرانیان و عمانیان وجود داشته باشد می تواند شرایط زندگی در عمان را برای شما آسان تر کند.

اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید از طریق لینک زیر فرم ارزیابی را تکمیل و شرایط خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما با توجه به شرایط و علایقتان بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد دهند

شماره تماس جهت مشاوره رایگان ۰۹۱۲۷۳۷۲۳۹۳

نتیـــجه گیــری

در نهایت باید گفت که عمان کشوری عرب زبان در جنوب شرق شبه جزیره عربستان، با مناطق بیابانی و ساحلی است که با ایران هم مرز آبی مشترک دارد. اقتصاد عمان بر پایه فروش نفت شکل گرفته است، هرچند در کنار آن، به طور مختصر بازارهای صنعتی و کشاورزی نیز در آن ایجاد شده است. زندگی در عمان با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن شرایط خاصی دارد که مزایا و معایب مختلفی را می توان برای آن بر شمرد. اما با توجه به روابط سنتی خوب بین دو کشور ایران و عمان و علاقه مندی مردم عمان به ایرانیان ، می تواند گزینه مناسبی برای تجارت، مهاجرت کاری و سرمایه گذاری باشد

و در نهایت اگر سوالی درمورد مهاجرت به عمان را دارید میتوانید با کارشناسان زند آرتا تماس و مشاوره رایگان بگیرید

۴.۹/۵ - (۱۴ امتیاز)

برای انتقادات و پیشنهادات با ما در ارتباط باشید و همچنین اگر سوالی داشتید کارشناسان ما آماده مشاوره به شما عزیزان میباشند و همچنین برای تماس سریع با کارشناسان ما و درخواست وقت مشاوره می توانید از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

    برای مشاوره تماس بگیرید!

    موسسه مهاجرتی زند آرتا