بورسیه تحصیلی دانشجویی
آنچه در این مطلب میخوانیم

بورسیه  یا scholarship و کمک هزینه های تحصیلی به کمک های مالی ای گفته می شود که از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به دانشجویان داده شده و دانشجو نیازی به بازپرداخت آن ندارد. در واقع دانشگاه محل تحصیل هیچ گونه هزینه ای را از دانشجو دریافت نکرده و در عین حال هزینه های وی را (بسته به مقدار بورسیه) پرداخت می کند.

بورسیه های تحصیلی، معمولا توسط دانشگاه ها، ‌دولت ها،‌ افراد خیر و موسسات نیکوکاری و علمی ارائه می شوند تا فرصت تحصیل قشر های مختلف دانشجویان از هر کشوری فراهم شده و تحصیل از دانشجویان کم درآمد دریغ نشود.  آن چه که در مهاجرت از طریق بورسیه تحصیلی مهم است این است که عمدتاً بنیادها و موسسات و افراد اعطاکننده بورسیه تحصیلی یا فاند به دانشجویان با این هدف بورسیه را به افراد شایسته اعطا می کنند که آن ها را به عنوان سرمایه انسانی می بینند و در حقیقت این را یک سرمایه گذاری برای آینده کشور خود می دانند زیرا اغلب این افراد دانشجویان ممتاز و برتر در کشور خود بوده اند و در صورت ماندنشان در کشور مقصد برای اقتصاد آن کشور و توسعه منابع انسانی آن مفید و موثر خواهند بود. در مهاجرت از طریق بورسیه تحصیلی دانشجویان ممتاز معمولاً با یافتن کار خوب وارد بازار کار و اقتصاد آن کشور شده و در عین مهاجرت و اقامت دائم، در رشد و توسعه آن کشور موثر واقع خواهند شد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی هنگامی به یک نفر تعلق می‌گیرد که دانشگاه مبدأ از مفید و پربازده بودن دانشجو اطمینان حاصل کند؛ یعنی مطمئن شود حضور دانشجو در آن دانشگاه هم به تولید علم کمک می‌کند و هم برای دانشگاه درآمدزایی دارد.

به همین خاطر معمولاً هر دانشگاه ملاک‌های خود را برای ارزیابی رزومهٔ دانشجو دارد و شرایط قبولی و گرفتن پذیرش و فاند تحصیلی در هر کشور و هر دانشگاه متفاوت است؛ 

مدرک زبان  دانشگاه مبدأ مقاله و کار تحقیقاتی  ثبت اختراع  ارتباط با استاد  داشتن توصیه‌نامه  معدل  علاوه برداشتن حداقل دو یا سه تا از شرایط گفته‌شده ، شما باید یک مسیر را هم برای دریافت آن طی کنید.

 دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویی به رزومه ی تحصیلی شما ازجمله نمرات، معدل، دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید،وقفه تحصیلی،سن و مسائلی مثل مقالات ISI و … وابسته است.

 سن داوطلب اخذ بورسیه تحصیلی دانشجویی

یکی از شرایط ضروری سن مناسب است. هرچقدر شما کم سن و سال تر باشید برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویی در دوره کارشناسی شانس بیشتری دارید. برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، سن مناسب به منظور بورس شدن ۲۴ سال و برای دوره دکترا تقریبا ۳۰سال است

 

اسکالرشیپ چیست؟
اینم بخون

آیا بورسیه تحصیلی دانشجویی هزینه دارد ؟

 هنگامی که دانشجویان موفق به اخذ بورس تحصیلی ۱۴۰۱ از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شوند، نیازی به بازپرداخت هزینه ها ندارند. در واقع دانشگاه محل تحصیل هزینه ای از دانشجویان بابت تحصیل دریافت نمی کند و حتی هزینه هایی از زندگی و هزینه های (بسته به شرایط بورس) را می پردازد.

دو نوع بورس تحصیلی فول فاند و فاند وجود دارد. در بورس تحصیلی فول فاند یا بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور دانشجویان هیچ هزینه ای بابت (شهریه دانشگاه، امکانات سکونتی و رفاهی) پرداخت نمی کنند و حتی حقوق ماهیانه هم دریافت می کنند، اما در بورس تحصیلی فاند موسسات خیریه تنها هزینه های تحصیلی و سکونتی دانشجویانی که علاقه و پشتکار فراوان دارند را به عهده می گیرند.

برای تحصیل در خارج از کشور و به صورت رایگان دو روش وجود دارد که یکی به صورت گرفتن فاند و فول فاند است و دیگری تحصیل در کشور هایی هست که در آن تحصیل رایگان است.

فاند و فول فاند چیست؟

فاند و فول فاند به آن مبلغی گفته می شود که بابت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان داده می شود.
در واقع تحصیل در این مقاطع در برخی از کشور ها به عنوان یک شغل محسوب شده و نه تنها هزینه ای بابت شهریه دانشگاه از آن ها دریافت نمی شود بلکه مبلغی نیز به آن ها پرداخت می شود.

معمولا در بیشتر کشور های اروپایی آشنایی با زبان آن کشور مزیت محسوب شده و افرادی که در حدود ۶۰ درصد با زبان آن کشور آشنایی داشته باشند می توانند بورسیه تحصیلی گرفته و به صورت رایگان در آن کشور تحصیل نمایند.

از جمله کشور هایی که تحصیل رایگان دارند و بورسیه تحصیلی ارائه می دهند عبارتند از:

  • نروژ
  • دانمارک
  • اتریش
  • آلمان
بورسیه تحصیلی رایگان
اینم بخون

بورسیه تحصیلی دانشجویی ویژه بانوان

کمک هزینه برای خانم ها (WOMEN) : در برخی موارد برای تشویق بانوان به ادامه تحصیل این بورسیه ها در نظر گرفته می شود که البته تعداد آن ها چشم گیر نمی باشد.

زنان در بسیاری از رشته ها و زمینه‌ها در بالاترین سطح هستند، به طوری که بسیاری از بورسیه های تحصیلی دانشجویی توسط موسسات و سازمانهای سراسر جهان، مخصوص زنان ارائه می‌شود. البته تنها دلیل زن بودن در این زمینه موثر نمی‌باشد. بورسیه های تحصیلی برای زنان با انواع معیارها شامل عملکرد تحصیلی، دستاورد ورزشی، مهارت های رهبری، وابستگی به یک فرهنگ خاص یا جامعه، سن و … ، در نظر گرفته می‌شوند.

زنان هنگام ورود به دانشگاه با چالش های زیادی روبرو هستند. اغلب اوقات باز پرداخت وام دانشجویی برای زبان به دلیل درآمد کمتر نسبت به مردان بیشتر طول می کشد.

بورس های تحصیلی زنان می تواند ضمن کاهش هزینه های اولیه تحصیل، فشار مالی آینده را برای آنها کمتر کند تا در شرایط نسبتا برابری با همتایان مرد خود تحصیل و کار کنند.

کالج های مختلف در سراسر دنیا لیستی از بورس های تحصیلی مخصوص به زنان را ایجاد کرده اند، برخی از این بورس ها عبارتند از:

بورس تحصیلی زنان در معماری ، بورس تحصیلی گرترود ام. کاکس ، بورس تحصیلی تازه شروع ، بورس تحصیلی بنیاد ژانت رانکین بورس تحصیلی Amos & Edith Wallace ، بورس تحصیلی انجمن پیمانکاران زن ، بورس تحصیلی لو ویلیامز و لیلا سولکز، بورس تحصیلی زنان BHW ، بورس تحصیلی رای لی سیپورین برای زنان ،  بورسیه های جامعه مهندسین زن ، بورس تحصیلی مری لو مک داول و ……

 

اسکالرشیپ چیست؟
اینم بخون
به این محتوا امتیاز دهید ، امتیاز شما برای ما مهم است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مـوسسـه بیـن المـللی مهـاجـران زنـد آرتـا

ما در موسسه بین المللی مهاجران زند آرتا، با بهره گیری از تیم وکلای مهاجرتی مجرب در ۱۰ کشور جهان، با دو شعبه فعال در تهران و آتن اماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مهاجرت و اخذ ویزا برای شما عزیزات هستیم.

بـرای مشــاوره یـا اطـلاعـات بیـشتر با شـماره تـلفن زیـر تـماس حاصـل فـرماییـد

(10 خط) ۱۱۰۰ ۸۸۵۳ – ۰۲۱

برای انتقادات و پیشنهادات با ما در ارتباط باشید و همچنین اگر سوالی داشتید کارشناسان ما آماده مشاوره به شما عزیزان میباشند و همچنین برای تماس سریع با کارشناسان ما و درخواست وقت مشاوره می توانید از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

    برای مشاوره تماس بگیرید!

    موسسه مهاجرتی زند آرتا