مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی
آنچه در این مطلب میخوانیم

آلمان از کشورهایی است که به‌خوبی پناه‌جویان را می‌پذیرد و به درخواست‌های پناهندگی رسیدگی می‌کند. برای مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی، پروسه‌ای در نظر گرفته شده است که با ثبت درخواست آغاز شده و امکان اقامت موقت و در پی آن اقامت دائم برای فرد پناه‌جو فراهم می‌شود. در ادامه با این پروسه، روند بررسی و قبول پرونده، و گزینه‌های احتمالی پاسخ درخواست، آشنا خواهیم شد.

پناهنده کیست؟

پناهنده فردی است که در کشور خود حمایت نمی شود و در آنجا به دلایل نژادی، باوری، مذهبی، سیاسی، جنسیتی و … مورد اذیت و آزار قرار گرفته است.  

در آلمان افرادی که پناهندگی‌شان پذیرفته شود، از حقوق پناهندگی سیاسی، یا پناهندگی اجتماعی، یا حمایت فرعی و در شرایط ویژه، منع ملی برای اخراج، بهره‌مند خواهند شد. 

مرحل مهاجرت پناهندگی

ثبت درخواست و بررسی قانون دوبلین

  • برای شروع پروسه پناهندگی باید در هنگام ورود به آلمان درخواست خود را در یکی از دفاتر مرزی، مراکز پذیرش پناهجویان یا اداره مهاجرت و پناهندگان (بامف) ثبت کنید.
  • ثبت درخواست پناهندگی با گرفتن عکس و اثر انگشت همراه است.

اگر قصد پناهندگی در آلمان را دارید لازم است که حتما درخواست و اثر انگشت‌تان اولین بار در این کشور ثبت شود.

توجه داشته باشید ثبت اثر انگشت یا داشتن ویزا در کشورهایی که از مقررات دوبلین پیروی می‌کنند، به معنای رسیدگی به پرونده پناهجو در همان کشور است و در این صورت آلمان درخواست پناهندگی‌تان را رد خواهد کرد و شما در یک مهلت شش ماهه به همان کشور دیپورت خواهید شد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که اگر پناهجو زیر سن قانونی باشد، یا یکی از اعضای خانواده‌اش قبلا در آلمان پناهنده شده باشد، یا حامله باشد یا فرزندی زیر سن قانونی در آلمان داشته باشد، و حتی در مواردی اگر فرد شدیدا مریض باشد، احتمال دارد به کشور قبلی دیپورت نشود و درباره‌ی درخواست پناهندگی‌‌اش در همان آلمان تصمیم‌گیری شود. علاوه بر این، فراموش نکنید شما این حق را دارید که وکیل بگیرید و درخواست تجدید نظر بدهید. برای این کار، تا دو هفته پس از دریافت نامه‌ی رد درخواست فرصت دارید تا شکایت خود را به دادگاه ببرید.  

در کل، ثبت‌نام مقدماتی به عنوان نقطه آغاز روند رسیدگی به پرونده مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی محسوب شده و پس از آن شما به یک کمپ اولیه‌ معرفی می‌شوید و یک آی‌دی برای اقامت موقت دریافت خواهید کرد.

اسکان و زندگی پناهجو

روند رسیدگی به پرونده‌ی پناهجو معمولا زمان‌بر و طولانی است. به همین دلیل، در این مدت شما در یک کمپ اسکان داده می‌شوید. این کمپ ممکن است همان کمپ اولیه باشد یا یک کمپ دیگر که بعدا برای شما در نظر گرفته می شود.

شرایط کار در آلمان برای ایرانیان
اینم بخون

در هنگام اقامت در کمپ، مایحتاج اولیه زندگی، نظیر خوراک و پوشاک و لوازم بهداشتی، و قدری پول در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

مصاحبه پناهندگی

برای پناه‌جویانی که درخواست‌ اولیه‌شان ثبت شده و مغایرتی با مقررات دوبلین ندارد، یک قرار مصاحبه گذاشته می شود. وقت مصاحبه احتمالا مهمترین مرحله در رسیدگی به پرونده پناه‌جو است و ممکن است برای چندین ماه آینده برنامه‌ریزی شود.

در این جلسه، یک مصاحبه‌گر و یک مترجم حضور خواهند داشت که شما از قبل می‌توانید تعیین کنید مصاحبه‌گر زن باشد یا مرد. افزون بر این، اگر نمی‌خواهید تنها به این جلسه بروید، می‌توانید یک دوستِ غیرپناه‌جو یا یک وکیل را همراه خود به مصاحبه بیاورید.

به طور کلی، در این مصاحبه از شرایط خانوادگی و زندگی‌ فرد در کشور مبدأ جویا می‌‌شوند، از دلایل مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی و راه رسیدن به آلمان سوال می‌شود، و شواهد و مستندات لازم برای پناهندگی خواسته می‌شود.

لذا مهم است که برای این جلسه آمادگی کامل داشته باشید و هر آن مدرکی که لازم است را با خود به همراه آورده باشید.

پاسخ‌‌های درخواست پناهندگی

پس از انجام مصاحبه، پاسخ آن ظرف مدت چند ماه به شما اعلام می‌شود. پاسخ‌ها ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

پناهندگی و حفاظت پناهجویی

این پاسخ ممکن است به شما پناهندگی (Asylberechtigung) یا حفاظت پناهجویی (Fluchtlingsschutz) بدهد. در این صورت، پناهندگی شما برای مدتی سه ساله پذیرفته می‌شود و پاسپورت آبی دریافت خواهید کرد. با داشتن پاسپورت آبی، اجازه سفر به خارج از آلمان را خواهید داشت اما نباید به کشور مبدأ بازگردید.

همچنین، پس از سپری شدن این مدت سه ساله، می‌توانید برای تمدید اقامت موقت یا دریافت اقامت دائم نیز اقدام نمایید.

حمایت تکمیلی

گزینه دیگری که برای پاسخ وجود دارد حمایت تکمیلی (subsidiarer schutz) است. در این حالت، اقامت پناهجویی برای مدتی یک ساله پذیرفته می‌شود که در صورت داشتن شرایط قابل تمدید می‌باشد.

ویزای کار آلمان | بررسی انواع ویزای کار در آلمان + هزینه ها
اینم بخون

در حمایت تکمیلی پاسپورت آبی صادر نمی‌شود و فرد می‌تواند برای دریافت پاسپورت خاکستری اقدام نماید.

منع ملی اخراج

این پاسخ به افرادی تعلق می‌گیرد که شامل دیگر موارد پناهندگی نمی‌شوند، اما دیپورت شدنْ آنها را در معرض تهدید جدی قرار می‌‌دهد. برای این دسته از افراد نیز، اقامت یک ساله پذیرفته می‌شود، اما پاسپورت آبی دریافت نخواهند کرد.

رد درخواست

این احتمال نیز وجود دارد که درخواست شما رد شود یا کاملا بی‌اساس تشخیص داده شود.

نتیـــــجه گیــــری

دریافت پناهندگی آلمان پروسه‌ای چندین مرحله‌ای و زمان‌بر است که با ثبت درخواست در این کشور آغاز می‌شود. برای تصمیم‌گیری در این‌باره‌، افراد درون کمپ‌های موقت اسکان داده می‌شوند. مصاحبه پناهندگی از مهم‌ترین بخش‌های این پروسه است که در آن فرد باید قادر باشد دلایل مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی را اثبات کند. پاسخ پذیرش یا رد درخواست، پس از چندماه به اطلاع پناه‌جو می‌رسد.

تصمیم در مورد این نوع مهاجرت در افراد مختلف متفاوت است ولی موسسه زند آرتا این نوع مهاجرت و پناهندگی را قبول ندارد و روش های بهتری را برای شما دوستان عزیز جایگزین خواهد کرد 

برای اطلاعات بیشتر با با کارشناسان زند آرتا در تماس باشید و تمامی سوالات خود را از وکیل مورد نظر بپرسید

۲.۲/۵ - (۴ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مـوسسـه بیـن المـللی مهـاجـران زنـد آرتـا

ما در موسسه بین المللی مهاجران زند آرتا، با بهره گیری از تیم وکلای مهاجرتی مجرب در ۱۰ کشور جهان، با دو شعبه فعال در تهران و آتن اماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مهاجرت و اخذ ویزا برای شما عزیزات هستیم.

بـرای مشــاوره یـا اطـلاعـات بیـشتر با شـماره تـلفن زیـر تـماس حاصـل فـرماییـد

(10 خط) ۱۱۰۰ ۸۸۵۳ – ۰۲۱

برای انتقادات و پیشنهادات با ما در ارتباط باشید و همچنین اگر سوالی داشتید کارشناسان ما آماده مشاوره به شما عزیزان میباشند و همچنین برای تماس سریع با کارشناسان ما و درخواست وقت مشاوره می توانید از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

    برای مشاوره تماس بگیرید!

    موسسه مهاجرتی زند آرتا