اقامت تحصیلی در سوئد
آنچه در این مطلب میخوانیم

دولت سوئد سرمایه گذاری مالی و زمانی زیادی را صرف سیستم آموزش عالی خود کرده است و تحصیل دانشجویان بین المللی برای جمعیت چند فرهنگی این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در این کشور اکثر دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و افراد می توانند انتظار دوره های کوتاه همراه با امتحانات مکرر، ارتقای مهارت های میان فردی، مهارت های تحقیقاتی و تفکر انتقادی و ارتباطات آزاد بین اساتید و دانشجویان را داشته باشند. در حال حاضر کشور سوئد دارای ۵۳ دانشگاه و کالج دانشگاهی است. این کشور خواستگاه جایزه ی برجسته ی نوبل است و دانشجویانی که قصد اقامت تحصیلی در سوئد را دارند می توانند از فرصت های متنوعی که این کشور برای دانشجویان فراهم کرده است، بهره مند شوند و درنتیجه برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند گزینه مناسبی میباشد

مزایای اقامت تحصیلی در سوئد

  1. مقرون به صرفه بودن شهریه و مخارج زندگی
  2. بورسیه ها و کمک هزینه های فراوان
  3. امکان کار  دانشجویی در سوئد حین تحصیل
  4. امکان کار در سوئد بعد از تحصیل
  5. یادگیری مهارتهای لازم فعالیت در مشاغل جهانی
  6. حضور در دوره های آموزشی عالی با کیفیت در بهترین دانشگاه های جهان
  7. یادگیری نوآوری
  8. تنوع فرهنگی
  9. انگلیسی بودن زبان تدریس دوره های تحصیلی
  10. کیفیت و استانداردهای بالای زندگی

سیستم آموزشی کشور سوئد

در سوئد، آموزش برای همه ی کودکان بین ۷ تا ۱۶ سال اجباری است. کودکان از ۱ سالگی می توانند در کلاس های پیش دبستانی پذیرش شوند. دانش آموزان بین سنین ۷/۶ و ۱۶/۱۵، در مدارس همگانی اجباری حضور می یابند. اکثریت مدارس سوئد، زیر نظر شهرداری هستند اما تعدادی مدرسه ی دولتی به نام مدارس مستقل نیز وجود دارد. تعداد انگشت شماری مدارس شبانه روزی در سوئد دارای شهریه نیز پایه گذاری شده اند که با نام مدارس خصوصی شناخته می شوند. سیستم آموزشی سوئد مبتنی بر یک دوره ی آموزش ابتدایی ۹ ساله با حضور اجباری است . و بعد از آن دارای یک دوره ی سه ساله اختیاری میباشد. دانشجویان بعد از مقطع متوسطه می توانند برای دریافت مدرک آکادمیک از یکی از دانشگاه های دولتی یا کالج های دانشگاهی اقدام نمایند. علاوه بر مدارک آکادمیک عمومی، آموزش عالی سوئد تعداد زیادی مدرک حرفه ای و تخصصی در رشته هایی همانند مهندسی، حقوق و پزشکی نیز ارائه می نماید. سال تحصیلی در سوئد به دو ترم تقسیم می شود. ترم پاییز که در انتهای آگوست شروع شده و تا اواسط ژانویه ادامه می یابد و ترم بهار که از اواسط ژانویه تا اوایل ژوئن ادامه دارد.

ساختار درسی متفاوت در اقامت تحصیلی در سوئد

یکی از وجوه تفاوت ساختار درسی کشور سوئد این است که در نظام آموزشی کشور سوئد، برخلاف سایر کشورها که در طول یک ترم چند درس گذرانده می شود، در آنجا اغلب یک درس باید در یک مدت زمان مشخص معمولا در بازه ی چند هفته ای گذرانده شود و بعد از اتمام درس، امتحان آن درس برگزار خواهد شد. بعد از امتحان، درس جدید شروع می شود. برای مثال در طول یک ترم ۲۰ هفته ای، ممکن است ۴ درس را به صورت ۵ هفته ای بگذرانید. در عوض برای برخی برنامه های خاص، ممکن است مجبور شوید که همزمان چند درس را بگذرانید و در پایان ترم از شما آزمون گرفته شود.

نقش دانشگاه‌های برتر جهان در مهاجرت تحصیلی
اینم بخون
visa Sweden 1024x512 - اقامت تحصیلی در سوئد

موسسات آموزش عالی در سوئد

آموزش عالی کشور سوئد به سه سطح پایه، پیشرفته و دکترا تقسیم می شود.

سطح پایه: برای پذیرش در این سطح، دانشجو باید تحصیلات خود در مقطع دبیرستان به اتمام رسانده باشد. مدارکی که در این سطح اخذ می شوند:

  • دیپلم دانشگاهی: ۲ ساله، ۱۲۰ واحد
  • لیسانس: ۳ ساله، ۱۸۰ واحد

سطح پیشرفته: برای پذیرش در این سطح، دانشجو باید یک مدرک لیسانس سه ساله ی سطح پایه در سوئد یا مدارک معادل با آن از سایر کشورها را داشته باشد. مدارکی که می توان در این سطح اخذ کرد:

  • مدرک ارشد (یک سال): ۱ سال، ۶۰ واحد
  • مدرک ارشد (دو سال): ۲ سال، ۱۲۰ واحد

هر دو مدرک نیازمند ارائه ی پایان نامه می باشند.

سطح دکترا: برای پذیرش در این سطح، دانشجو باید دارای یکی از مدارک سطح پیشرفته ی سوئد باشد یا حداقل ۴ سال تحصیلات تمام وقت با حداقل یک سال تحصیلات در سطح پیشرفته یا مدرک معادل آن از سایر کشورها را داشته باشد. مدارک این سطح:

  • لیسانسیه: ۲ ساله، ۱۲۰ واحد
  • دکترا: ۴ ساله، ۲۴۰ واحد

شهریه ی دانشگاه ها در سوئد

در سوئد دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه ی اروپا یا EEA محسوب می شوند، لازم نیست هزینه ای بابت تحصیل خود پرداخت نمایند. دانشگاه ها فقط هزینه های درخواست که حدود ۱۰۰ یورو است و ممکن است در هر موسسه متفاوت باشد، پرداخت می نمایند. دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای EU/EA نیستند، موظف به پرداخت شهریه هستند. برای مثال، دوره های انسان شناسی، حقوق و علوم اجتماعی حدود ۹,۷۰۰ یورو در سال و دوره های علوم طبیعی حدود ۱۵,۰۰۰ یورو در سال هزینه دارند. به طور کلی متوسط شهریه ی دانشگاه ها در سوئد، بین ۸,۳۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ یورو متغیر است.

هزینه های زندگی در سوئد

هزینه های ماهیانه ی زندگی در سوئد اندکی بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است یعنی به طور ماهیانه ۸۶۰ تا ۹۷۰ یورو را باید برای هزینه های ماهیانه ی خود در نظر داشته باشید.

بورسیه تحصیلی در سوئد 2022 | شرایط کلی + کل هزینه ها
اینم بخون

بیایید نگاهی به هزینه های زندگی در شهرهای دانشجویی سوئد بیندازیم:

  • گوتنبرگ و استکهلم: ۱۲۰۰ یورو در ماه
  • لینشوپینگ و لوند: ۱۰۰۰ یورو در ماه
  • اوپسالا: بین ۹۵۰ و ۱۱۰۰ یورو در ماه

هزینه های محل اقامت

یکی از مهمترین مخارج دانشجویان در زمان تحصیل، هزینه های محل اقامتشان می باشد. این هزینه ۴۰% از هزینه های ماهیانه ی دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال:

  • دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کنند: ۵۰۸ یورو در ماه
  • دانشجویانی که با والدین یا فرزند زندگی می کنند: ۶۰۴ یورو در ماه
  • دانشجویانی که در تالارهای اقامتی زندگی می کنند: ۴۷۹ یورو در ماه

کار در سوئد در حین تحصیل و بعد از فارغ التحصیلی اقامت تحصیلی در سوئد

دانشجویان بین المللی سوئد، مجازند که در حین تحصیل در سوئد مشغول به کار باشند. اکثر دانشگاه ها دارای یک سرویس مشاغل هستند که به دانشجو در یافتن یک شغل نیمه وقت کمک می کنند.

دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند به منظور یافتن شغل یا تاسیس شرکت، تا شش ماه مجوز اقامت خود را تمدید نمایند و در صورتی که پیشنهاد شغلی دریافت نمایند، می توانند برای مجوز کار اپلای نمایند.

به این محتوا امتیاز دهید ، امتیاز شما برای ما مهم است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مـوسسـه بیـن المـللی مهـاجـران زنـد آرتـا

ما در موسسه بین المللی مهاجران زند آرتا، با بهره گیری از تیم وکلای مهاجرتی مجرب در ۱۰ کشور جهان، با دو شعبه فعال در تهران و آتن اماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مهاجرت و اخذ ویزا برای شما عزیزات هستیم.

بـرای مشــاوره یـا اطـلاعـات بیـشتر با شـماره تـلفن زیـر تـماس حاصـل فـرماییـد

(10 خط) ۱۱۰۰ ۸۸۵۳ – ۰۲۱

برای انتقادات و پیشنهادات با ما در ارتباط باشید و همچنین اگر سوالی داشتید کارشناسان ما آماده مشاوره به شما عزیزان میباشند و همچنین برای تماس سریع با کارشناسان ما و درخواست وقت مشاوره می توانید از طریق واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

پیام های خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید

    برای مشاوره تماس بگیرید!

    موسسه مهاجرتی زند آرتا